SEO copywriting

De essentie van SEO copywriting

SEO copywriting betreft het schrijven van teksten voor een website, waardoor bezoekers worden getriggerd om iets te doen. Tegelijkertijd zijn deze teksten zo geschreven, dat een zoekmachine ze begrijpt. Dat laatste is belangrijk, want die informatie wordt gebruikt om echte bezoekers van een zoekmachine over te halen om de door jou geschreven website te bezoeken. Het nut van SEO copywriting wordt door veel eigenaren van websites onderschat. Vaak wordt gedacht dat het vermelden van enkele zoektermen voldoende is. Dat klopt niet. De algoritmes van de zoekmachines zijn tegenwoordig uitstekend in staat om de essentie van een SEO-tekst te interpreteren en te vertalen naar een ranking.

 

SEO copywriting voor mensen

Een goede SEO-tekst wordt dus door zoekmachines geïnterpreteerd en de essentie van de tekst wordt aan de database van de zoekmachines toegevoegd. Duidelijke taal, korte begrijpelijke alinea’s, koppen en sub-koppen en relevante zoektermen zijn daarbij essentieel. Met een goede SEO-tekst komt jouw website op een hogere plek in de zoekresultaten te staan en dat zorgt ervoor dat je meer bezoekers krijgt. Maar SEO copywriting doe je niet primair voor de zoekmachine. Een tekst voor een website wordt geschreven voor de bezoekers van de site. Die moeten het een prettig leesbare en aantrekkelijke tekst vinden, geïnteresseerd raken en verder klikken.

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content

BETAALBAAR

Doodat facebook op grote schaal persoonelijke gegevens verzamelt zijn advertenties nog relatief goedkoop

IDEAAL VOOR REMARKETING

De Fb pixel  (stukje code) houd de juiste data bij voor de optimalisatie van je campagne maar ook de evetuele remarketing

PERFECTE DOELGROEPEN

Met de pixel kan je bijvoorbeeld ‘vergelijkbare doelgroepen’ maken die op je huidige website bezoekers lijken

Zoekwoordonderzoek bij SEO copywriting

SEO copywriting bestaat maar voor een aanzienlijk deel van de tijd uit zoekwoordenonderzoek. Dat betekent dat een copywriter eerst moet analyseren naar welke bezoekers de site op zoek is en welke woorden zij gebruiken voor de producten op de site. Pas daarna kan hij op zoek gaan naar geschikte zoekwoorden. Dat betekent soms dat er voor de hand liggende woorden worden gekozen. Maar vaak worden die al door de concurrentie gebruikt. Door andere zoekwoorden te kiezen is het mogelijk om de concurrentie te verslaan.

De inhoud is leidend bij SEO copywriting

Het opnemen van de juiste zoekwoorden is het enige dat bij SEO copywriting uitsluitend effect heeft op de zoekmachines. Een bezoeker van de site zal het waarschijnlijk niet eens opvallen dat bepaalde zoektermen in de tekst zijn verwerkt. SEO copywriting moet tegenwoordig aan meer eisen voldoen. De copywriter moet weten voor wie hij de teksten schrijft en daarop focussen. De tekst moet ook een logische opbouw hebben en een duidelijk doel hebben. En het effect van de tekst moet zijn dat er een reactie wordt uitgelokt bij de lezen. Dat betekent dat er een strategie moet worden gekozen om tot die reactie te komen.

SEO copywriting is meer dan tekstschrijven

Uit het bovenstaande kun je afleiden dat SEO copywriting veel meer is dan het schrijven van teksten voor websites. Een copywriter is een aanzienlijk deel van zijn tijd kwijt aan het zoeken naar achtergrondinformatie over zijn doelgroep en de onderwerpen waarover hij schrijft. Hij moet daarnaast weten hoe HTML werkt en over basiskennis beschikken van websiteontwerp, marketing en social media. Door die bredere achtergrond kan SEO copywriting tegenwoordig succesvol worden ingezet voor het produceren van allerlei soorten content. Denk daarbij aan blogartikelen, webteksten, landingspagina’s, advertorials, nieuwsbrieven, etc.

1

Google
AdWords Campagne

2

SEA
Specialist

3

Zoekmachine
Marketing

4

Adverteren
op Google

VRIJBLIJVEND SPARREN?

OFFERTE AANVRAGEN?

1 2 3 4 5 6 7