Content optimalisatie
“een onderdeel van je SEO strategie”
Wat is content optimalisatie?
Content optimalisatie is één van de methoden om je website hoog in de zoekresultaten van zoekmachines te krijgen. Content optimalisatie wil zeggen dat je zorgt voor een optimale informatie-uitwisseling. Dat betekent dat je de content op je site, bestaande uit tekst, beeld, audio en video, zo goed mogelijk toegankelijk maakt. Content optimalisatie heb je helemaal zelf in de hand. Teksten hebben het meeste invloed op de ranking en die zijn vrij gemakkelijk te wijzigen. Let daarbij vooral op de inhoud van de teksten en op de wijze waarop die op de site worden gepresenteerd.
Relevante en waardevolle informatie
Zoekmachines die de tekst op je site scannen zijn in staat om de relatie tussen de verschillende teksten te beoordelen. Als de teksten over veel verschillende onderwerpen gaan heeft dat een negatief effect op de ranking. Let er daarom bij content optimalisatie op dat de teksten op je site samenhangen en aansluiten bij het onderwerp van je site. Zorg er ook voor dat er relevante informatie wordt gepresenteerd, want zoekmachines kunnen ook de waarde van de informatie beoordelen. Een nietszeggende tekst met een verzoek om contact op te nemen krijgt een lagere score dan een tekst waar de bezoekers van de site echt wat aan hebben.
BETAALBAAR
Doodat facebook op grote schaal persoonelijke gegevens verzamelt zijn advertenties nog relatief goedkoop
IDEAAL VOOR REMARKETING
De Fb pixel (stukje code) houd de juiste data bij voor de optimalisatie van je campagne maar ook de evetuele remarketing
PERFECTE DOELGROEPEN
Met de pixel kan je bijvoorbeeld ‘vergelijkbare doelgroepen’ maken die op je huidige website bezoekers lijken
Content optimalisatie gaat ook over leesbaarheid
Naast de inhoud spelen ook de vorm en de wijze van ontsluiten van de informatie bij content optimalisatie een rol bij de beoordeling. Een uitstekende tekst over een boeiend onderwerp kan echter helemaal ondersneeuwen als die tekst niet prettig leesbaar is, of als je hem door een slechte navigatie op de site niet kunt vinden. Content optimalisatie betekent dus ook dat je er aandacht aan moet schenken dat je je teksten goed gestructureerd, met voldoende koppen en subkoppen in een prettig lettertype presenteert. Plaats de tekst zodanig op de site dat hij voldoende aandacht trekt en ook door de zoekmachines gemakkelijk kan worden gevonden.
Content optimalisatie door afwisseling
Je weet ongetwijfeld dat papieren artikelen, waarin de tekst wordt afgewisseld met afbeeldingen, prettiger leest dan een grote lap tekst. Bij websites is dat precies hetzelfde. Bij content optimalisatie kun je gebruik maken van alle beschikbare digitale mogelijkheden. Als je tekst afwisselt met afbeeldingen, video’s of geluidsfragmenten worden de webpagina’s gemakkelijker leesbaar en krijgt je site een hogere ranking. Ook vanuit informatieoverdracht is het gebruik van verschillende media aan te bevelen. Want sommige dingen zijn nu eenmaal beter uit te leggen aan de hand van een afbeelding of een filmpje.
1
Google
AdWords Campagne
2
SEA
Specialist
3
Zoekmachine
Marketing
4
Adverteren
op Google
De rol van meta-data bij content optimalisatie
Op je site staat ook tekst die je niet kunt zien, maar die is wel heel belangrijk voor content optimalisatie. Dat is de informatie die je invoert als meta-title en meta-description. Dat is informatie die verschijnt op het moment dat jouw site in de lijst met zoekresultaten staat. Op basis van deze meta-data beoordelen bezoekers of je doorklikken naar jouw site of naar die van een concurrent. Als de meta-data ertoe leidt dat bezoekers naar jouw site gaan en vinden waarnaar ze op zoek zijn, wordt dat door Google beloond. Want ook een positief bezoek draagt bij aan een hogere ranking. Besteed dus voldoende aandacht aan goede meta-title en –beschrijvingen.