Google Adverteren

WIJ ZIJN SITE-USERS

Coming together is a beginning. Keeping together is progress. Working together is success

Online marketing met Google adverteren

Zoekmachine adverteren of Search Engine Advertising (SEA) is één van de bekendste en doeltreffende manieren van online marketing. Die kan aan de ene kant zorgen voor een hogere omzet en aan de andere kant voor een betere naamsbekendheid. De truc bij zoekmachine adverteren is dat jouw naam, diensten of producten zo hoog mogelijk en de zoekresultaten van de zoekmachines komen  te staan, zodat ze door bezoekers meteen worden gezien. De meest bekende zoekmachines zijn Google en Bing, waarbij Google het grootste marktaandeel heeft. Een advertentiecampagne opzetten kun je als ondernemer in principe in eigen beheer doen, maar houd er rekening mee dat dit erg tijdrovend is.

Adverteren op Google begint met een goede website

Zoekmachine adverteren met Google Ads is een krachtige tool. Toch is het niet het eerste waar je op moet letten als je aan online marketing gaat doen. Het belangrijkste is je eigen website. In tegenstelling tot wat veel ondernemers denken hangt de verkoop via een website namelijk niet alleen af van het aantal bezoekers. Als je veel bezoekers hebt, die niet kunnen vinden wat ze zoeken, zal de verkoop enorm tegenvallen. De conversie is dan dus laag. Zorg er daarom voor dat je website gebruiksvriendelijk is en onderzoek of de bezoekers interesse hebben in de producten die je verkoopt.

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content

Betrokkenheid

Snel schakelen en een proactieve houding vormt de basis van onze langetermijnrelatie met een klant.

Informeel &
Professioneel

Ons team bestaat uit online marketing specialisten en webdesigners die graag op een informele manier met u willen sparren!

Passie

Een wijs man zei eens: “De enige manier om geweldig werk te doen is door te houden van wat je doet.” En zo zien wij het ook!

Onderzoek de conversie van je site

Het is niet zo moeilijk om erachter te komen of je website efficiënt is en of het winstgevend is om Google adverteren in te zetten. Het begint met het uitnodigen van mensen om eens naar je site te kijken en hen te vragen of ze binnen vijf minuten kunnen vinden wat ze zoeken. Je kunt je site ook aanmelden bij gratis portals als Startpagina. Als blijkt dat je bij een bezoekersaantal van 100 maar 2 producten hebt verkocht, is er iets mis. Pas als je per 100 bezoekers 10 of meer producten verkoopt, wordt het winstgevend om zoekmachine adverteren als marketinginstrument in te zetten.

Zoektermen zijn van doorslaggevend belang

Met Google Adverteren kun je veel online bezoekers bereiken. Maar vooral als je veel concurrenten hebt, is dat nog niet zo gemakkelijk. Gebruik je bijvoorbeeld wel de juiste zoektermen? Bij het bedenken van zoektermen moet je de bezoeker in je achterhoofd houden. Realiseer je dat verreweg de meeste zoekopdrachten worden gedaan op producten. Wie op zoek is naar een bepaald model schoenen, zoals Clarks Veterboots, zal niet de zoekterm ‘schoenen’ gebruiken, maar de term ‘Clarks Veterboots’. Het kost best de nodige tijd en moeite voordat je de juiste zoektermen hebt bedacht. Reken daarom als je begint met zoekmachine adverteren niet meteen op een topverkoop.

Zoekmachine adverteren: zelf doen of uitbesteden?

Een succesvol bedrijf kan er niet omheen om het adverteren op google onderdeel te laten zijn van de marketing. Het opzetten en invullen van een goede campagne is echter best ingewikkeld. Als je het goed wilt doen moet je er echt veel tijd voor reserveren. Maar het kan wel, want Google en Bing geven zelf veel informatie over zoekmachine adverteren. Als je zelf niet zo geïnteresseerd bent in reclame en online marketing, kun je het opzetten van een campagne ook uitbesteden. Je zult zien dat de prijzen hiervan best meevallen en dan ben je er zeker van dat jouw campagne op een goede manier wordt gelanceerd.

45

Tevreden klanten

24

Gemaakte websites

33

Lopende SEO campagnes

22

Lopende SEA campagnes

Adverteren op Google

de mogelijkheden op een rij

Hoewel er meerdere aanbieders zijn van online marketing via zoekmachines is adverteren op Google (AdWords) in Nederland verreweg het meest populair. Ruim 90% van alle zoekopdrachten verloopt via Google en er zijn schattingen dat ongeveer 60% van alle online advertentiebestedingen naar dat bedrijf gaan. Dat succes heeft niet alleen te maken met het grote bereik van de zoekmachine, maar ook met het aantrekkelijke veilingmodel voor het adverteren. Daardoor kan iedereen zelf bepalen hoeveel hij wil uitgeven aan adverteren op Google.

Veel mogelijkheden voor adverteren op Google

Adverteren op Google biedt veel flexibiliteit en maakt het mogelijk om jouw advertenties optimaal af te stemmen op je doelgroep. Je kunt je advertenties in specifieke regio’s en landen, of in een straal rond een adres laten verschijnen. Het is ook mogelijk om in verschillende talen te adverteren. Je kunt er daarnaast voor kiezen om de advertenties alleen op bepaalde tijden te laten verschijnen. Ook heb je zeggenschap over de apparaten (smartphone, tablet, laptop, PC) waarop de advertenties worden getoond. Adverteren op Google is niet beperkt tot de zoekengine. Advertenties kunnen ook worden ingezet in het partnernetwerk van Google, zoals Google Maps.

Afrekenmodellen voor adverteren op Google

Het adverteren op Google binnen de zoekmachines kan worden gebaseerd op drie modellen om af te rekenen. Dat zijn Pay per Click, Pay per Mille en Pay per Action. We gaan wat dieper op deze afrekenmodellen in.

Pay per Click

Bij adverteren op Google op basis van Pay per Click betaal je voor iedere keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt. Dat gebeurt met Google AdWords. Dat systeem rangschikt de advertenties op basis van twee criteria: het bedrag dat er voor een advertentie wordt betaald en een kwaliteitsscore. Die kwaliteitsscore heeft betrekking op de webpagina waarnaar de advertentie verwijst. De score wordt onder anderen bepaald door de snelheid van de pagina. Met adverteren bij Google op basis van Pay per Click heb je controle over je budget. Je bepaalt zelf het maximale bod per click en de positie van de advertentie.

Pay per Mille

Bij adverteren op Google volgens het Pay per Mille model betaal je niet per keer dat er op je advertentie wordt geklikt, maar per keer dat de advertentie wordt vertoond. Daarbij wordt gewerkt in eenheden van duizend vertoningen. De prijs van een vertoning wordt berekend door Google AdWords. Dit advertentiemodel wordt vooral gebruikt als je je naamsbekendheid wilt vergroten. Extra aantrekkelijk bij dit model van adverteren op Google is, dat er banners gebruikt kunnen worden. Dat betekent dat je je boodschap niet alleen door middel van tekst, maar ook met afbeeldingen kunt verspreiden.

Pay per Action

Een nieuw advertentiemodel, dat nog niet zo vaak wordt gebruikt, is Pay per Action. Dat is een model waarbij je als adverteerder zelf definieert wat je een succesvolle actie vindt. Dat kan het kopen van een product zijn, het afnemen van dienst, het invullen van een formulier of het abonneren op een nieuwsbrief. Je bepaalt als adverteerder ook zelf wat je bereid bent te betalen voor zo’n actie. Het afrekenen bij adverteren op Google wordt in dit model dus gekoppeld aan het resultaat. Daardoor loop je als adverteerder minder risico.

VRIJBLIJVEND SPARREN?

OFFERTE AANVRAGEN?

1 2 3 4 5 6 7